Trudno zrozumieć, dlaczego znane od dziesięcioleci zasady akustycznego kształtowania pomieszczeń nie są u nas stosowane w obiektach oświatowych. Znacznie utrudnia to pracę zarówno nauczycielom, jak i uczniom.
Rozwiązania Knauf AMF radzą sobie z tym kompleksowo i przy zachowaniu jednolitego wyglądu powierzchni.
Zdolność przyswajania wiedzy przez uczniów znacząco obniża się w pomieszczeniach, w których nie zadbano o odpowiednie rozwiązania akustyczne. W takich miejscach niezmiernie trudno jest wyróżnić głos nauczyciela z poziomu hałasu wytwarzanego przez grupę. Co więcej, według amerykańskich badań studyjnych, aż 11,3% uczniów ma dzisiaj problemy ze słuchem, a co za tym idzie dodatkowe kłopoty ze śledzeniem toku wykładu i zajęć.
Instytucje edukacyjne mają zapewniać swoim uczniom jak najlepsze warunki nauki. W jaki sposób można sprostać temu zadaniu ? Oczywiście przez zastosowanie odpowiednich rozwiązań akustycznych. Jakie czynniki decydują o walorach akustycznych wnętrz edukacyjnych i w jaki sposób je zmienić – radzą eksperci firmy Knauf AMF.
Dźwięk i pogłos
Każde źródło dźwięku wytwarza fale rozchodzące się podobnie, jak woda do której wpadł kamień. Właściwość akustyczna odbijania lub pochłaniania tych fal jest określana poprzez współczynnik pochłaniania dźwięku. Suma wszystkich absorpcji i odbić dźwięku poszczególnych przedmiotów w pomieszczeniu tworzy w naszym uchu akustyczny obraz pomieszczenia. Żeby zmierzyć zakres fal, w których mózg i ucho czują się najlepiej, zdefiniowano tzw. czas pogłosu. Mierzy on w sekundach czas, który mija od wygaśnięcia źródła dźwięku aż do znacznego obniżenia ciśnienia akustycznego w pomieszczeniu (60 dB wg EN ISO 3382).
Sale lekcyjne powinny być tak zaprojektowane, żeby wspierać głos prelegenta poprzez właściwe, wczesne odbicie dźwięku. Z drugiej strony powinny zostać stłumione odgłosy, które przeszkadzają w odbiorze. Zazwyczaj udaje się uzyskać ten efekt dzięki kombinacji odbijających i pochłaniających płyt sufitowych – mówi Krzysztof Szczepaniak, dyrektor przedstawicielstwa w Polsce Knauf AMF.
Żeby jednak nie zepsuć przez ten „akustyczny szpagat” jednolitego pod względem optycznym sufitu, zaleca się zastosowanie płyt sufitowych o zróżnicowanych parametrach akustycznych i takim samym wzorze powierzchni. Odpowiednie ich zestawienie umożliwi uzyskanie w pomieszczeniu poprawnych wartości zarówno parametru odbicia, jak i pochłaniania, przy jednoczesnym zachowaniu eleganckiego wyglądu.
Izolacyjność akustyczna
Izolacyjność akustyczna polega na odizolowaniu pomieszczenia od sąsiadujących wpływów akustycznych. Wartość izolacyjności uzależniona jest od sposobu użycia materiałów i systemów akustycznych.
Dźwięk zakłócający, przenikający pojedynczo, zazwyczaj dociera do pomieszczenia poprzez przejście przez strop lub ścianę. Zapobiega się temu poprzez zastosowanie sufitów podwieszanych lub okładzin ściennych, które współdziałają ze stropem i ścianą oraz stanowią dodatkową warstwę zamykającą. W przypadku podwójnego przenikania dźwięku, przy ściśle określonej pustce powietrznej (w przestrzeni międzysufitowej) w zakresie 650 – 760 mm i otwartym przejściu ponad ścianą działową między dwoma pomieszczeniami, dźwięk z zakłócającego źródła przechodzi przez sufit podwieszany pomieszczenia – nadajnika – i dostaje się do przestrzeni międzysufitowej. Następnie przenika do sufitu podwieszanego sąsiadującego pomieszczenia, gdzie staje się dźwiękiem zakłócającym. Dla ograniczenia podwójnego przenikania stosuje się izolatory akustyczne w sufitach i w ścianach.
W ostatnim czasie w badaniach akustycznych pomieszczeń zwraca się dużą uwagę również na wpływ źródeł dźwięku spoza budynku. Tzw. test deszczowy symuluje zakłócenia dźwiękowe pochodzące z opadów na blachę trapezową ze zdefiniowanym pochłanianiem i izolacyjnością dźwiękową. Cała powierzchnia sufitu musi wtedy być zaporą dla przenikania dźwięku. Przy dźwiękach przenoszonych bierze się z kolei pod uwagę przenoszenie dźwięku kroków przez strop i sufit podwieszony z kondygnacji leżącej powyżej.
Paleta rozwiązań z jednej ręki
Adaptacja akustyczna jest problemem dużo bardziej złożonym niż zwykłe wyciszanie wnętrza. Szczególne znaczenie ma to w obiektach edukacyjnych, gdzie owszem, należy wyciszać pomieszczenia, nie należy jednak zapomnieć o utrzymaniu na odpowiednim poziomie również innych parametrów akustycznych, co w praktyce jest niemożliwe przy zastosowaniu płyt jednego rodzaju. Pojawia się wówczas problem ze znalezieniem płyt o różnych parametrach akustycznych, ale o tym samym wyglądzie. Mamy rozwiązanie tego problemu – mówi Krzysztof Szczepaniak
Linia AMF THERMATEX Acoustic Range – to produkty o różnych parametrach akustycznych dostępne w takich samych, białych wzorach powierzchni, nadających się szczególnie do wnętrz budynków szkolnych, audytoriów, aul itp.
Dzięki produktom AMF THERMATEX Acoustic Range, w zależności od wymagań akustycznych w poszczególnych pomieszczeniach (np. w zależności od wielkości sali czy jej przeznaczenia), możemy zastosować płyty o różnych właściwościach akustycznych w tym samym suficie, bez obaw o różnice optyczne. Firma AMF daje do wyboru kilkanaście rozwiązań szczególnie polecanych do zastosowania w budynkach edukacyjnych o różnorakich parametrach (izolacyjność dźwięku od 28 dB do 44 dB, wskaźnik pochłaniania dźwięku od 15 do 100%). Najwyższą klasą pochłaniania dźwięku odznaczają się płyty THERMATEX Alpha One, Alpha, Alpha HD, Silence i Thermofon (αw : 80% – 100%; NRC: 0,8 – 1,00), zaś płyty THERMATEX Acoustic RL są bardziej absorbujące (αw : 15%; NRC: 0,15). Wszystkie płyty spełniają wysokie wymagania w zakresie wzdłużnej izolacyjności dźwięku. W celu zachowania jak największej izolacyjności warto zastosować produkty THERMATEX Acoustic czy THERMATEX Acoustic dB, które mogą polepszyć ją nawet o 16 dB.
AMF posiada w swojej ofercie również produkty idealnie spełniające podwyższone wymagania higieniczne (stołówki), czy bezpieczeństwa pożarowego. Dopełnieniem tej kompleksowej oferty są propozycje z głośnikiem płaskim zabudowanym w postaci rastra sufitowego AMF Soundmosaic czy zintegrowane z systemem sufitowym projektory wideo lub rzutniki multimedialne.
Nie należy zapominać również o wizualnym charakterze rozwiązań marki AMF dedykowanych do obiektów edukacyjnych. Cztery systemy konstrukcji, różne formaty i typy krawędzi oraz rozmaite wzory płyt są gwarancją tego, że rozwiązania AMF spełnią nie tylko najwyższe wymagania techniczne, ale i wizualne.